Promo J-ixX Intense NL
Promo Probiotical D - NL

BRENG ZON IN JE LEVEN

05 juni 2019
Allergies - la désensibilisation aux allergies

Iedere zomer opnieuw beladen we haar met alle zonden: ze doet ons vroegtijdig verouderen, ze zorgt voor huidvlekken en zelfs kanker...
Maar dan vergeten we dat alle leven op aarde haar nodig heeft: de zon. Voor ze alweer op die beklaagdenbank moet verschijnen, zetten we haar zeven belangrijkste troeven nog eens op een rij.

1. Ze brengt een lach op ons gezicht

Met de zon op onze snoet voelen we ons een heel stuk beter. En dat komt niet alleen omdat we ze zo weinig zien, in ons regenachtige België. Die glimlach is een puur lichamelijke reactie. Zonlicht stimuleert de aanmaak van endorfine, een hormoon dat ervoor zorgt dat we ons goed voelen. Ze verhoogt ook de productie van testosteron bij mannen en van oestrogeen bij vrouwen. Dat zijn hormonen die zorgen voor fijne gevoelens: lichtheid, geluk, energie, spierontspanning tot zelfs creativiteit. Nóg een voordeel: de zon vermindert het gehalte stresshormoon ‘cortisol’ in het bloed. En de mensen die ‘s winters en in de herfst last hebben van seizoensdepressies, vinden dankzij de zon hun spirit weer terug. De ultieme kers op de taart? Je krijgt weer meer zin in gevarieerd voedsel. Gedaan met die voortdurende goesting in frieten of chocolade.

2. Ze is doping voor het leven

De zon is als een wekker voor slaapkoppen. Met haar zachte temperaturen en haar zonlicht haalt ze ons uit onze winterslaap. Dan veren we plots recht uit de zetel om meteen onze sportschoenen aan te trekken. Dat is trouwens een goed idee. Want geregeld eens flink bewegen is goed voor je spieren en je hart. Het voorkomt ook botontkalking, suikerziekte, overgewicht...
Van zodra de zon begint te schijnen, kunnen we ook onze ramen weer openen. Het huis wordt weer verlucht, de luchtverontreiniging binnenin het huis neemt af. De ruimtes waar de chauffage de hele tijd heeft staan branden, worden weer wat minder droog.

3. Ze vult onze voorraad vitamine D aan

Vitamine D is broodnodig als we degelijk willen functioneren. Ze versterkt onze spieren en botten, werkt chronische ontstekingen weg en stimuleert het gemoed. Maar wat zien we? Een overgrote meerderheid van de Belgen heeft er een tekort aan. Ook al eten en leven ze gezond.

Dat tekort heeft dus niets te maken met onze gewoontes. Het komt door ons druilerig Belgisch weertje. Even terug naar de les biologie: ultraviolette B-stralen zorgen voor de productie van vitamine D in de huid. Zo leggen we een voorraad aan, zeker tijdens zonnige zomers. Maar na een paar maanden guur en grijs weer, verdwijnt die stock als sneeuw voor de zon. Tot de zon dus weer begint te schijnen. In de lente zou je eigenlijk best die reserves weer aanvullen door dagelijks je gezicht en armen in de zon te houden. Smeer eventueel ook wat zonnecrème. Maar belangrijker: loop de hele dag in de zon te paraderen ‘voor de gezondheid’. Een kwartiertje is al genoeg om vitamine D aan te maken.

Zeiden we net dat je eetgewoontes geen invloed hebben? Niet helemaal waar. Want er bestáát vitaminerijk voedsel. Daarbij zijn dierlijke vetzuren belangrijk. Die vind je in vette vis: zalm, haring, sardines, makreel en tonijn. Of nog : levertraan, boter, eieren en vaarzenlever. En als je er de centen voor hebt, mag je ook altijd kaviaar kopen.

4. Ze vervangt de huidspecialist

Heb je last van acne? Dan heb je het waarschijnlijk zelf al gemerkt. Na een paar dagen in de zon verdwijnen huidzorgen vaak vanzelf. Geweldig? Niet helemaal. Want die huidfoutjes blijken dan een paar dagen later weer op te duiken.

Wat gebeurt er als de zon langere tijd kan inwerken op huidaandoeningen? Soms hebben ultraviolette stralen wel degelijk een genezende, ontstekingsremmende werking. Dan hebben we het over psoriasis, vitiligo of eczeem. Artsen behandelen die aandoeningen soms zelfs met een medisch verantwoorde zonnebank. Daarin kan je de Uv-stralen perfect doseren.

5. Ze zorgt voor een betere slaap

Slaap je slecht? Misschien ben je gewoon te weinig buiten geweest overdag. Daglicht regelt ons bioritme en zorgt ervoor dat we verschillende soorten hormonen aanmaken. Melatonine, bijvoorbeeld: het hormoon waarvan we goed slapen. Normaal gezien krijgen we veel melatonine in het bloed zodra de nacht valt, en valt de productie stil zodra de zon opkomt voor een efficiënte bescherming, met crèmes met een hoge factor of beschermende kledij. Anders riskeer je een zonneslag. Dan krijg je zonnebrandletsels, je capaciteit aan zonnebescherming (= zonnekapitaal) wordt vernietigd en de zeven troeven van dat zonne-kloppen worden tenietgedaan.

Interessant artikel?
Fijn! Maar beschouw het alstublieft niet als een groen licht om de hele dag op de strandstoel te blijven liggen. Vijf procent van je lichaam aan de zon blootstellen, dat is al genoeg. Voorarmen, een deel van je lichaam... that’s it. Twintig minuutjes tot een halfuur per dag volstaan.